Sohvalla: Alien & Alien – saagan aloitus

Johdanto

Tehdään heti alkuun selväksi, että Alien – saagan kaksi ensimmäistä osaa ovat minulle scifin aivan ehdotonta eliittiä ja rajatummin esitettynä, kauhuscifin parhaat teokset mitä olen nähnyt. Määritelmä siitäkin huolimatta, että 2. osa Aliens syrjäytti hitaampaa tunnelmointia ja kauhua toiminnalla. Alien 3 palasi tunnelmassaan lähemmäs ensimmäistä osaa, ottaen kuitenkin samalla laadussa reiluhkon askeleen heikompaan suuntaan. Tuo harha-askel ja nilkan nyrjähdys ei kuitenkaan ollut mitään verrattuna sitä seuranneeseen liukastumiseen ja kaatumiseen korkealla odotusten ja suosion rinteillä.

Laatu pyöri avuttomana alas tuota äkkijyrkkää rinnettä, päätyen rähmälleen pohjalle ja suoraan  4. osan, Resurrectionin tarjoamaan nororipuliin. Tuosta, koko aiemman trilogian häpeään saattaneesta teoksesta ei olla vieläkään toivuttu, vaikka muutaman vuoden takainen Prometheus elvyttikin laadun jälleen eloon ja nousuun takaisin rinteille. Alienin alkuosat loivat ihmisten mieliin Everestin kokoisen potentiaalin, joka odottaa jälleen täyttymystä.

Vuosi on 2017 ja toukokuussa valkokankaalle on saapumassa Alien – saagan maailmaa laajentaneen Prometheuksen jatko-osa, Alien Covenant. En muista, mitä elokuvaa olisin aikuisiällä odottanut niin kuumeisena, kuin odotin Prometheusta ja sama on toistumassa uuden tulokkaan kanssa. Kunnianosoituksena ja rakkaudesta sarjaa kohtaan, käyn läpi siihen kuuluvat elokuvat omine fiilistelyineni ennen kuin the bitch is back Covenantin ensi-illassa. AVP- roskaa en tähän laske mukaan (saisiko sen Resurrectionin jättää myös pois…) ja Prometheuksen otan käsittelyyn viimeisenä. Joten buckle up, matka alkakoon!

SPOILER ALERT – mikäli elokuvat katsomatta, niin katso ensin ja lue sitten – jos sittenkään.

Alien – kahdeksas matkustaja

15676179702_1f373d8c22

Alienin tarina alkaa vuodesta 2122 (käsittääkseni?) ja Maahan paluumatkalla olevan rahtialus Nostromon 7 – henkisen miehistön ennenaikaisesta heräämisestä. Alus on saanut hätäsignaalin tähti Zeta 2 Reticulia kiertävältä planeetalta, joten palkan menetyksen uhalla miehistö joutuu noudattamaan ohjesääntöään ja suuntaamaan kohti planeettaa selvittääkseen sen alkuperää. Laskeuduttuaan planeetalle LV-426, osa miehistöstä jalkautuu etsimään signaalin lähdettä ja päätyy tutkimaan löytämäänsä muukalaisalusta. Samalla Nostromolle jäänyt Ripley saa aluksensa tietokoneelta tietää signaalin olevan enemmänkin varoitus kuin hätäkutsu.

Muukalaisaluksella olevaa ryhmää ei kuitenkaan saada varoitettua yhteyden katkettua – eivät he tosin isommin säikkyneet tuoliinsa kuollutta, jättimäistä kivettynyttä ruumista ”Space Jockeyta” ja kääntyneet kannoillaan vaan jatkoivat eteenpäin. Lopulta he päätyvät talsimaan aluksessa liian pitkälle ja yksi miehistön jäsenistä kohtaa varsinaisen Alienin isäntäeliöönsä istuttavan naamanhalaajan. Vieras eliö mukanaan miehistö palaa Nostromolle ja kuten arvata saattaa, niin shit hits the fan ja pian taistellaan hengestään suljetun aluksen ahtailla käytävillä vihamielistä muukalaista vastaan.

In space, no one can hear you scream

Alien pääsi ylipäätään tuotantoon isosti Star Warsin herättämän scifi – innon ansiosta, studion nähtyä SW:n suosion ja Alienin ollessa pöydällä suunnilleen ainoana genren edustajana, mahdollinen rahantuoksu sai antamaan projektille vihreää valoa. Alien saapui teattereihin 1979 ja sanan levitessä millaisesta teoksesta on kyse, se sai ihmisiä ryntäämään teattereihin niin sisään ja joitakin uloskin – jälkimmäisille elokuvan tietyt kohdat ja yleinen ahdinko olivat liikaa.

Alien oli ilmestyessään hyvin poikkeuksellinen elokuva – avaruuteen sijoittuva, sävyltään hyvin synkkä, piinaava ja ahdistava tieteisfiktio, joka sisälsi myös omalle ajalleen harvinaisen raivokkaan ja verisen kohtauksen. Viittaan tietenkin chestbursterin ensiesittelyyn valkokankaalla, joka puhututti ja järkytti tuolloin monia. Ja ihmekös tuo, kohtaus kun saa vielä tänäkin päivänä ja useasti nähtynäkin katsojansa irvistämään.

Lyhyesti tiivistettynä: Alien tarjosi upeaa visuaalista katsottavaa (niin puhtaasti erikoisessa tyylissään kuin sen teknisessä toteutuksessa, lavasteineen kaikkineen), vangitsevan ja mystisen suljetun ympäristön tarinan sekä Predatorin rinnalla toisen elokuvahistorian parhaimmista hirviöistä. Se ihastuttaa tyylillään ja tunnelmallaan – synkän yleisilmeen, valaistuksen sekä hitaan tempon ja upean kameratyöskentelyn yhdistelmällä. Lisäksi Alien toi elokuvamaailmaan ja genren pariin vahvan naispääosan Sigourney Weaverin esittämässä Ripleyn roolissa. Se oli kuitenkin siihen aikaan poikkeuksellinen, ehkä rohkeakin veto ja se onnistui täydellisesti – olisi todella hankalaa kuvitellakaan saagaa muilla tavoin kuin Ripleyn johdolla.

”Bring back life form. Priority One. All other priorities rescinded.”

Olen kyllä aina pitänyt Alienista, mutta teinivuosina en osannut täysin arvostaa sen upeutta ja kaikkia elementtejä. Sen maailma oli kyllä kiehtova ja elokuva piti erinomaisesti pelottavassa otteessaan, mutta ihan kympillä se ei kolahtanut – ignorantti nulikka kun olin. Sittemmin arvostus on kasvanut iän karttuessa ja tuoreimmalla katselukerralla ihastelin sitä voimakkaammin kuin koskaan.

Alien onnistuu jokaisella osa-alueella lähes täydellisesti, sen maailma on monipuolinen ja rikas, toteutus yksityiskohtineen yksinkertaisesti timanttia ja tunnelma kasvaa ihanan piinaavaksi Xenomorphin pistäessä lihamyllyn käyntiin. Olen aina pitänyt elokuvista, joissa on selkeä ja suljettu tapahtumaympäristö – laajassa avaruudessa kelluvan massiivisen aluksen ahtaat käytävät ovat täydellinen ympäristö tälle ihmisjahdille.

Nykyään alansa arvostetuimpiin kuuluvan Ridley Scottin uralla Alien oli vasta toinen elokuvaohjaus ja tämä todella nosti hänet kaikkien tietoisuuteen. Hänen elokuvansa ovat aina visuaalisesti upeita ja Alien on tästä kirkkaimpia esimerkkejä. Elokuvan budjettina olleesta 11 miljoonasta on revitty kaikki irti ja kameratyöskentelyssä sekä kohtausten toteutuksessa on käytetty mitä erilaisimpia kikkoja tunnelman luomiseen ja erilaisten avaruuskohtausten luomiseksi pienoismalleilla. Tunnelmaa tehostaa myös ainakin omaan makuun ihanan hämyisesti ja taidokkaasti toteutettu valaistus aluksen pimeillä käytävillä.

Se mikä aiemmin tuntui ehkä laahaavalta tahdilta alkupuolella, antaa nyt paremmin asiaa arvostavalle aihetta ihailla Nostromon käytäviä yksityiskohtineen kameran liikkuessa hitaasti pitkissä otoissa. Ridley malttaa antaa kaikelle reilusti aikaa ja rauhassa rakentaa pohjan ympäristöön ja hahmoihin. Hän myös halusi pitää näyttelijöitä pimennossa itse Alienin tarkasta sijainnista kuvatessa joitakin kohtia, saadakseen näyttelijöissä aikaan voimakkaamman reaktion.

Retrofuturistinen tyyli on upeasti toteutettu ja edelleen herkkua silmälle – joitakin voi jo toki ikääntynyt tekniikka häiritä mutta sen kyllä siirtää sivuun, kun pitää mielessä tekovuoden ja budjetin mistä puhutaan. Huikeaa työtä.

”This son of a bitch is huge! I mean, it’s like a man; it’s… it’s big!”

Kiitokset Alienin maailman visuaalisesta ilmeestä menevät osin Dan O’Bannonille (mies myös tarinan takana), Chris Fossille ja Ron Cobbille. Cobb sai puhuttua mukaan realistisempaa ja tieteellisempää otetta, paineovineen kaikkineen aluksen sisälle kun alkuvaiheen ideat olivat paljon surrealistisempia monessa suhteessa. Myöhemmin mukaan liittyi myös eräs vähintäänkin erikoinen kuvataiteilija H.R. Giger, josta lisää seuraavassa kappaleessa. Nämä herrat loivat paljon Alienin ympäristöä aluksineen ja pukuineen jo hyvän aikaa ennen Ridleyn palkkaamista ohjaajan paikalle.

Sveitsiläinen H.R. Giger oli hyvin omalaatuinen ja Alienin maailman ilmeelle se keskeisin henkilö. Hän oli niin erikoinen, että osa muusta tuotantoväestä jopa pelkäsi tätä mustiin pukeutunutta ja lakananvalkeaa, lempeällä äänellä puhunutta miestä. Vaikuttajikseen Giger on nimennyt mm. Salvador Dalin, Jean Cocteaun ja Sigmund Freudin. Kertomansa mukaan paljon hänen taiteestaan kumpusi hänen painajaisistaan – näyistä joita hän itsekin pelkäsi. Gigerillä todella oli vahva oma tyylinsä, jota hän kutsui biomekaaniseksi taiteeksi, jossa yhdistyy konemaisuus ja ihmiskeho. Hänen visuaalinen tyylinsä oli orgaanista, surrealistista, synkkää, painajaismaista ja kuvasto monin paikoin omintakeisuudessaan jopa hämmentävän seksuaalista.

Giger vastasi Alienin hirviön luomisesta, kaikkine sen kehitysvaiheineen ja muutamista lavasteista mitä elokuvassa käytettiin, erityisesti muukalaisaluksen sisällä oleva maailma kumpuaa hänen näkemyksistään. Merkittävimpiä ja isoimpia tehtyjä juttuja elokuvaa tehdessä oli ollut massiivinen ja todella kallis Space Jockey – kohtauksen lavaste. Se onkin elokuvan ehkä upeinta katsottavaa ja ikonisimpia kohtauksia koko sarjassa. Gigerin omintakeinen tyyli myös takaa sen immuniteetin ikääntymiselle ja hänen luomansa maailma on tänä päivänä aivan yhtä vaikuttavaa kuin se on syntyessäänkin ollut.

”Perfect organism. Its structural perfection is matched only by its hostility.”

Aivan kuten Predatorinkin kohdalla totesin, niin tällaisten elokuvien onnistumisen kannalta aivan olennaista on sen hirviö. Jos se on heikko ja epäonnistunut, niin kaikin puolin muuten onnistunut tuotanto valuu ammeen vuotavasta tulpasta alas. Gigerin luoma Alien on elokuvahistorian upein hirviö Predatorin ohella. Sen olemassaoloon liittyy heti ensimmäisessä elokuvassa rikas ja mystinen maailma mistä ammentaa – erikoinen muukalaisalus, kehitysvaiheet munassa olevasta facehuggerista, chestbursterin väkivaltaisen syntymisen kautta itse pääpiruksi kasvu ja sen olemassaolon pienet asiat, jotka tekevät siitä Alienin. Näillä tarkoitan kehitysvaiheiden lisäksi hapon olemista verenä, isoa kokoa, liikkumista ilmanvaihtokanavissa, hanamaista liman eritystä, kasvua seuraavaa uuden nahan luomista, uhrien koteloimista ja ihan vaan yleisesti pirun uhkaavaa ja upeaa ulkonäköä. Pelkkä yksittäisen jättitorakan olemassaolo ei isoa hurraata aiheuttaisi, mutta kaikki tuo yhdessä jättää niin valtavasti yksityiskohtia mistä ammentaa ja laajentaa maailmaa tulevilla elokuvilla.

”This is Ripley, last survivor of the Nostromo, signing off.”

Yllä on jo mainittu useita Alienin vetovoimaisia tekijöitä, mutta lisätään sinne vielä muutama. Roolisuoritukset ajavat asiansa kautta linjan ja erityisesti Parkerin ja Ripleyn kohdalla on osuttu keskelle taulua. Elokuva myös onnistuu yllättämään katsojansa monessa kohtaa, muukalaisalus ja siellä löydetty vieraan eliön muna. Munasta syöksyy naamalle liiman lailla tarttuva ökkömönkiäinen. Sen veri on happoa. Se irroittautuu ja kuolee, kaikki hyvin? Kane saakin kohtauksen ja sen rinnasta tiensä ulos repii ilkeästi irvistävä siimahäntä. Noh, sehän on onneksi pieni, ehkä kissa syö sen? Mikä tää nahka on? Juuuumalauta se on jo iso! Yksi miehistöstä hikoilee maitoa. Se onkin androidi! Kaikki kuolee. No nyt se muto kyllä räjähti ja kuoli. Ei räjähtänytkään!

Loppusanat

Alien vain onnistuu niin monessa asiassa erittäin hyvin. Tästä kertoo myös IMDB:n keskiarvo 8,5 / 10, jolla irtoaa sija 52. kaikkien aikojen parhaiden elokuvien listalla. N.78% arvosanan antaneista vajaasta 600 000:sta henkilöstä on antanut elokuvalle arvosanan väliltä 8-10. Tämä kaikki 117 minuuttia kestävässä hirviöelokuvassa, jossa itse hirviö näkyy ruudulla ehkä neljän minuutin ajan ja tästäkin lähes kaikki ihan loppuminuuteilla.

Mainittakoon vielä, että mielestäni Alienilla on myös elokuvahistorian hyytävin ja upein traileri, näin se kuuluu tehdä! (Tuo oli siis linkki -> click)

Alien on mahtava. Se on klassikko. Hervaeetua intoilee ja elokuvan ikä huomioiden tämä on 10 / 10. Pelkästään tänä päivänä arvosteltuna 9 / 10, vanhentuneet jutut ja alun ehkä hieman turhankin hidas tempo syö yhden pisteen.

Ps. Suosittelen lämpimästi tätä vaihtoehtoista teoriaa Alienin tapahtumista. Oliko kissa Jones sittenkin lopulta se elokuvan oikea hirviö ja kaiken takana?!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s